Spel på casino och spelreklam

Vad tycker du om spelreklam för casino online egentligen? Det är numera reklam för miljarder som visas i tv, tidningar och på sociala medier. Och inte alla gillar det.

Det är enkelt att hitta rätt casino online, på Dealspins.com. Nya spelsajter startar närmast dagligen och det finns massor av spelbonusar och freespins att ta del av.

Aggressiv spelreklam tröttar ut

Några som däremot tröttnat på aggressiv spelreklam är svenska folket. Enligt Lotteriinspektionen investerades det upp till 5,5 miljarder kronor på spelreklam under 2017, detta enligt siffror från Kantar Sifo. Ingen dålig summa direkt. Man menar att det skett en kraftig ökning i investerade summor pengar från spelbolagens håll. Men varför då? Jo, förmodligen handlar det om att spelbolag vill positionera sig för att behålla sina marknadsandelar nu när det kommer ske en omreglering av spelmarknaden och licenser ska införas.

Storspelare i Storbritannien är många till antalet

I Storbritannien vill det brittiska partier Labour förbjuda spelreklam vid tv-sänd sport, detta för att minska problemen med spelandet som finns i landet. Om partiet vinner nästkommande val blir det alltså förmodligen ett stopp på tv-reklamen om spel och casino när det sänds matcher och sportevenemang. Man menar att det finns uppskattningsvis 430 000 personer med spelproblem i landet, som ingen gör något åt för att hjälpa från regeringshåll. I en artikel i Dagens Industri går det att läsa om hur Labour även vill att ett förbud mot att använda kreditkort vid spelande ska införas, samt att banker ska kunna blockera transaktioner av pengar som går till just spelande. Dessutom menar Labour-företrädare att spelbolagen måste ta mer ansvar för den skada som orsakas av deras produkter och dessutom bidra med till både forskning och behandling för de som drabbats.

Fler aktörer som tar avstånd och ställning är fotbollsmagasinet Offside. De har nu valt att sluta med spelreklam och säger nej till sådana annonser. I en intervju i Dagens Nyheter går det att läsa att chefredaktören vill värna om den journalistiska trovärdigheten och tar därför risken att förlora en halv miljon i årliga intäkter genom att upphöra med reklam från spel och spelbolag. Mer om det går det att läsa om här.